Orkney Kip


Ingrediënten:

150 gr champignons in schijfjes
2 uien in ringen
1 kip (ja natuurlijk, een goeie)
2 dl zure room
2 theel paprikapoeder
zout en peper

Bereidingswijze:

Soms wil ik naar de Orkney Islands. Verlatener kan haast niet en ze hebben daar slechtweer garantie. Dan kan je de hele dag in een pub gaan zitten en kijken hoe de vis uit de boten wordt geladen. Je kan er nauwelijks een verse vis kopen, dat niet, want alle vis gaat naar Spanje en Italië. Net zoals je nauwelijks nog kokkels in Nederland vindt, allemaal geëxporteerd. Omdat ik geen tijd heb om naar Orkney te gaan zat ik in een kookboek te bladeren dat ik daar heb gekocht. En daar stond deze kip in.

Zet de uien en de champignons, in schijfjes, eerst aan met een flinke klont boter. Laat maar een poosje staan op laag vuur. Doe er het paprikapoeder bij. Wat zout en peper. Braad de kip in een andere pan rondom bruin. Doe er dan de vulling van uien en champignons in. Dan mag de kip in een ovenschaal, nog even met wat boter overgieten, zout en peper er over, in de oven op 180° C, afhankelijk van de grootte drie kwartier tot een uur.

Mooi knapperig? Goed zo. Knip de kip in tweeën zodat je de vulling lekker ziet. Maak het braadvocht aan met wat maizena (eerst in wat water oplossen), en maak de saus af met de zure room. Alleen nog even warm laten worden en over de kip gieten. O, ja, peterselie, niet vergeten hoor, heel fijn gesneden, lekker veel er door. Ik mijmer even verder. Over die pub en die haven.
bron Felix Wilbrink