Pangsit

Recept is heel simpel.

Ingredienten:
  • Gehakt (kippengehakt en/of half om half gehakt)
  • Garnalen (AH ijsgarnalen, zijn al schoon en heeft goede smaak) 
  • Knoflook
  • Gember
  • Selderij/Lente-ui/Koriander
  • Peper en Zout
  • Citroensap
  • Klein beetje Thaise vissaus
De keer hiervoor heb ik pangsits gemaakt zoals Lonny G. het maakt, mengsel eerst bakken en toevoegen sojasaus, sesamolie, lenteuitjes en aangelengde maizena. Persoonlijk vond ik het wat minder lekker. Weet niet waar het aan lag, misschien toch niet goed genoeg gekruid. Hier kan je kijken naar het filmpje van Lonny Gerungan (wel handig... kijken hoe hij de pangsits vouwt, het vouwen begint bij 3.10 in het filmpje).

Anyway.. vervolg
  • Alle ingredienten goed fijnsnijden (vooral gember, je wilt niet dat iemand op een groot stukje bijt, dat is echt niet lekker... dus eerst fijnsnijden (of een rasp gebruiken) en dan samen met de knoflook door de knoflookpers) en goed mengen (gehakt en fijngesneden garnalen moeten één massa worden, dit is wel essentieel). Let op dat je niet teveel van de groenten toevoegt, want koriander is erg sterk van smaak.
  • Kleine bolletjes op een vel, dichtmaken met eigeel (heb ook wel eens een papje van maizena gebruikt). Frituren, c'est tout. Opletten dat je de olie niet te heet laat worden, want het wordt erg snel bruin.

De filodeeg vellen zijn lekker knapperig, al gebruik ik ook weleens de originele wontonvellen.

Sausje: ik meng tomatenketchup met hete chilisaus (evt met een heel klein beetje gembersiroop, ik heb altijd een fles Surinaamse siroop). Het lekkerst.