Tzatziki

Leuk, leuk. Nog een recept via Twitter. Ditmaal een Grieks recept via K. Volgens mij heb ik nog niet eerder een Grieks recept geplaatst. Gek, want ik vind het heerlijk. Denk dat het ermee te maken heeft, dat ik in Den Haag nog nooit naar een Grieks restaurant ben geweest. In Rotterdam daarentegen wel. Best vaak zelfs. Bij Restaurant Olympia op de Schiedamse Vest. Mijn favoriet was steevast Pikilia als hoofdgerecht. Heerlijk al die verschillende hapjes. Na een vakantie in Corfu heb ik ook een tijdlang Griekse Feta salade gemaakt, maar ook daar stop je op een gegeven moment mee.

Ok, het recept.

Tzatziki is een klassieker, en volgens K erg makkelijk te maken. Een mooi bijgerecht en zeker ook lekker om het je gasten voor te schotelen als borrelhap (aangevuld met goede olijven, schaaltje dolmadakia's etc).

Ingredienten:

2 bakjes Fage yoghurt (400 gram)
1/2 komkommer
3 of 4 teentjes knoflook
5 takjes verse dille
peper, zout
olijfolie

Bereiding:

Komkommer fijn raspen. Vocht eruit drukken in een zeef. Daarna yoghurt in een schaal scheppen en de komkommer er goed doorheen roeren. Knoflook erboven uitpersen en peper en zout naar smaak. Dille fijnknippen en toevoegen. Het geheel goed doorroeren. Tot slot olijfolie toevoegen en goed mengen. De schaal afsluiten met folie en enkele uren in koelkast tot gebruik.

vervolg - K. heeft me ook nog een recept voor Griekse Karbonaadjes + Aardappelschotel gegeven. Yum .Ik zal het morgen plaatsen, alvast hartelijk dank K.